Gældende salgs- og leveringsbetingelser for erhvervskunder – klik her
Salgs- og leveringsbetingelser for serviceydelser og produkter leveret af Surface Solutions ApS
Salgs- og leveringsbetingelser
Betingelserne gælder for alle tilbud og leverancer, medmindre Surface Solutions ApS og kunden skriftligt har aftalt andet.
1. Priser
Alle priser er i danske kroner og inkl. moms. medmindre andet er skriftligt aftalt.
1.1 Fast pris eller på regning
Surface Solutions ApS og kunden kan aftale, at prisen udregnes som en fast pris. Denne pris dækker alle udgifter til kørsel, materialer og arbejdstid uanset reelt forbrug.
Prisen kan også være på regning (med eller uden overslag), hvilket vil sige, at kunden betaler Surface Solutions ApS ud fra en opgørelse af virksomhedens forbrug af materialer og arbejdstid samt kørsel.
1.2 Pris på regning baseret på overslag
Hvis prisen er aftalt til at være på regning og baseret på et overslag, kan prisen på den endelige faktura afvige fra overslaget som følge af forhold, Surface Solutions ApS ikke har indflydelse på. Det kan fx være forhøjede skatter og afgifter eller ændringer i leverandørpriser. Det kan også skyldes installations- og/eller arbejdsforhold, som Surface Solutions ApS ikke har været vidende om.
Afvigelser kan også skyldes, at overslagsprisen er baseret på et skøn vurderet ud fra materiale, Surface Solutions ApS har modtaget fra kunden. I sådanne tilfælde tager virksomheden forbehold for, at forholdene på adressen viser sig at være anderledes, end hvad det har været muligt, at se ud fra det modtagne materiale.
2. Tilbudsgivning
Alle tilbud gælder 30 dage. Tilbuddet skal være skriftligt accepteret inden udgangen af de 30 dage for at være gyldigt, eller Surface Solutions ApS skal have sendt en ordrebekræftelse.
Når tilbuddet accepteres, bliver det til en ordre. Hvis kunden efterfølgende fortryder/annullerer ordren, opkræver Surface Solutions ApS et gebyr på 5% for at dække de administrationsomkostninger, som virksomheden har ved ordrebearbejdning og annullering heraf. Er der hjemkøbt vare til købers projekt betales de påløbne omkostninger hertil. Specialvarer betales kontant ved annullering.
3. Betaling
Regningsarbejde faktureres som udgangspunkt netto kontant, som anført nedenstående, medmindre andet er aftalt og tydeligt fremgår af ordrebekræftelsen. Tilbudsarbejde og rate indbetalinger afregnes i henhold til accepteret tilbud.
Som aconto betales 70 % af ordresummen senest 4 dage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. Yderligere 20 % af ordresummen forfalder på det aftalte leveringstidspunkt. Restbeløbet forfalder når vare/serviceydelsen er færdigmeldt af montør.
Udsættes det aftalte leveringstids- og/eller monteringstidspunkt på grund af kundens forhold, er kunden på trods af den udskudte levering/montering forpligtet til at overholde de aftalte betalingstidspunkter i forhold til den oprindeligt aftalte tidsplan.
I tilfælde af udskudt levering er kunden dog berettiget til at tilbageholde betalingen for monteringen, dog maksimalt 10 % af det samlede ordrebeløb indtil monteringen har fundet sted.
Udsættes et aftalt monteringstidspunkt på grund af kundens forhold, angiver virksomheden ensidigt hvornår monteringen kan finde sted, idet kunden er forpligtet til at vente på, at der bliver en montør ledig.
Ved udeblivende betaling ser Surface Solutions ApS sig nødsaget til at opkræve et kompensationsgebyr på 300 kr. ved første rykker opkrævning i henhold til rentelovens §9A stk 3, samt 100 kr. pr. rykker og en morarente på 1,5% for hver måned betaling udebliver.
4. Misligholdelse
Ved købers misligholdelse er sælger berettiget til at standse yderligere leveringer og kræve erstatning efter de almindelige kontraktretlige regler.
5. Levering af produkter
Surface Solutions ApS sørger for levering, og tidspunktet vil fremgå af tilbuddet eller ordrebekræftelsen. Hvis levering foregår via post, fragtmand eller anden leverandør, skal kunden være hjemme for at tage imod produktet. Hvis kunden ønsker, at produktet skal afleveres, selv om han/hun ikke er hjemme, skal der indgås særlig aftale om det på forhånd.
Ansvaret for produktet overgår fra Surface Solutions ApS til kunden på det tidspunkt, leveringen finder sted på kundens adresse.
6. Forsinket levering
Surface Solutions ApS fastlægger tidspunktet for levering ud fra en vurdering af, hvornår servicen/produktet kan udføres/skaffes. Surface Solutions ApS kan være nødsaget til at udskyde leveringen, hvis det viser sig at anskaffelsen tager længere tid end forventet. Kunden får straks besked herom.
Hvis leveringstiden bliver overskredet med mere end 30 dage, har kunden ret til at fastlægge en frist for, hvornår levering senest skal være sket. Kravet skal være skriftligt, og fristen skal være på mindst 14 dage. Hvis Surface Solutions ApS imod alle forventninger stadig ikke har leveret inden for den frist, kunden har givet, kan kunden ophæve aftalen, og det skal også ske skriftligt. Kunden har ikke krav på erstatning ved hverken forsinket eller manglende levering.
6.1 Forsinkelse pga. udefra kommende forhold
Surface Solutions ApS fralægger sig ansvaret for forsinkelser, hvis de skyldes forhold, som kunden har indflydelse på.
Surface Solutions ApS fralægger sig også ansvaret, hvis der er tale om ”force majeure”- situationer (fx naturkatastrofer, krig, svigtende forsyninger af råmateriale, svigtende transportmuligheder, import- og eksportforbud, valutarestriktioner, ildebrand eller beskadigelse af virksomheden). I sådanne tilfælde forlænger Surface Solutions ApS leveringstiden i det omfang, virksomheden finder det nødvendigt og rimeligt.
7. Ejendomsret
Surface Solutions ApS ejer produktet, indtil hele købesummen inkl. eventuelle renter og gebyrer er betalt.
8. Aftalens indhold
Når et tilbud accepteres, bliver det til en ordre, hvori det aftalte er præciseret. Surface Solutions ApS anbefaler, at kunden læser tilbuddet grundigt igennem og sørger for at få lavet tilføjelser eller ændringer, så dette også er beskrevet. I den forbindelse bør virksomheden gøre kunden opmærksom på, hvis kundens ønskede tilføjelser/ændringer ikke er hensigtsmæssige for det endelige resultat.
9. Evt. lovkrav til ejendom
Kunden har pligt til at informere virksomheden om evt. oplysninger om ejendommen, som kan have betydning for arbejdets udførelse.
10. Ved arbejdets udførelse
Hvis kunden har ønsker til ændringer eller nye ydelser, når arbejdet er gået i gang, skal kunden informere virksomheden herom hurtigst muligt. Derefter gennemgår Surface Solutions ApS sammen med kunden de konsekvenser, disse ønsker har for det samlede arbejde, og ændringerne bliver aftalt og godkendt af begge parter.
Når arbejdet er gået i gang, og Surface Solutions ApS erfarer, at det af faglige årsager er bedre at udføre arbejdet på en anden måde, oplyser virksomheden kunden herom straks, således at kunden kan tage stilling til dette.
10.1 Arbejdets start- og sluttidspunkt
Når et tilbud accepteres og bliver til en ordre, vil arbejdets aftalte start- og sluttidspunkt fremgå af ordrebekræftelsen.
Kunden har pligt til at gøre virksomheden særskilt opmærksom på, hvis sluttidspunktet har særlig betydning, og en evt. udskydelse vil medføre udgifter for kunden.
10.2 Udskydelse af arbejdets afslutning:
Surface Solutions ApS kan være nødsaget til at udskyde arbejdets afslutning som følge af:
- Ændringer, som kunden ønsker tilføjet
- Dårligt vejr
- Force majeure (fx brand og hærværk)
- Offentlige forbud eller manglende tilladelser fra myndigheder
- Forhold hos kunden eller andre virksomheder
- Ved sygdom blandt virksomhedens medarbejdere
- Reklamation ved modtagelse
- Når kunden har modtaget sit produkt/har fået leveret sin ydelse, er han/hun forpligtiget til at undersøge, om det leverede, er i overensstemmelse med det det aftalte. Dette skal gøres inden for 8 dage gældende fra leveringstidspunktet/arbejdets afslutning, ellers anses det for at være en accept af det modtagne.
11. Skader ved fragt
Hvis der er opstået skader under transporten med en fragtmand, skal kunden give fragtmanden besked ved modtagelsen, skrive skaden på fragtbrevet og sørge for fragtmandens underskrift på det.
12. Ved mangler
Ved reklamation inddrager Surface Solutions ApS virksomhedens grossist/leverandør, og sammen har parterne en frist på 30 dage til at sørge for at udbedre manglen. Hvis parterne imod al forventning ikke kan overholde denne frist, kan kunden skriftligt sætte en ny frist for, hvornår manglen senest skal være udbedret. Denne frist skal være på mindst 14 dage. Hvis Surface Solutions ApS og den pågældende grossist/leverandør derefter stadig ikke har udbedret manglen, kan kunden ophæve aftalen og få købesummen tilbage.
Vær opmærksom på, at Surface Solutions ApS ikke kan påtage sig ansvar for mangler, som er opstået på grund af forkert brug eller almindeligt slid.
13. Forhold ved installering og anvendelse
Surface Solutions ApS kan rådgive og vejlede om placering, særlig krav til installationer og andet med betydning for installering og anvendelse af produktet.
Surface Solutions ApS sørger for instruktion i korrekt brug. Dette sker ved en gennemgang/skriftlig information på adressen i forlængelse af monteringen/servicearbejdet.
Dersom der findes produktbeskrivelser og brugervejledninger til varen, følger disse med leverancen. Ønskes der yderligere oplysning eller rådgivning fra Surface Solutions ApS side, er denne af vejledende art.
Surface Solutions ApS kan ikke gøres ansvarlig for skader, som opstår på grund af forkert eller uhensigtsmæssig brug, hverken på produktet selv, andre tilknyttede installationer eller i lokaler og bygninger.
14. Produktansvar
Forvolder et af sælger udført arbejde eller leveret produkt skade på person som følge af en defekt ved udførelsen eller produktet, hæfter sælger alene i det omfang, ansvaret efter almindelige retsregler kan pålægges sælger. Sælger hæfter ikke for skader på købers eller tredjemands ting, forårsaget af defekter ved det leverede produkt, såfremt den pågældende ting er bestemt til erhvervsmæssig benyttelse. Sælgers ansvar omfatter i intet tilfælde driftstab, tidstab, avancestab eller andet indirekte tab påført køber eller tredjemand. Sælger fraskriver sig endvidere ansvar for produkter, hvori indgår materialer leveret af køber og for produkter fremstillet af køber.
15. Ansvarsbegrænsning
Et erstatningskrav over for sælger kan ikke overstige fakturabeløbet for det solgte. Sælger hæfter ikke for driftstab, avancetab, som følge af forsinkelse eller mangler ved det solgte. Sælger skal uden ugrundet ophold skriftligt underrette køber, såfremt der indtræffer force majeure og andre forhold, som sælger, ikke er herre over. For produktansvar gælder de til enhver tid gældende regler i dansk ret.
16. Generelle forbehold i forbindelse medbearbejdning/tilpasning af materialet
Køber af produktet tager ansvaret for bearbejdning af materialet, og dækker evt. brækager og følgeudgifter herfra. Surface Solutions ApS forbeholder sig retten til at vurdere opgaven. Vi vurderer om udførelsen heraf ville være fagmæssigt forsvarlig, og om opgaven skal varetages andet steds. Køber betaler for ekstraudgifter i denne forbindelse. Alle udbedringer er udført til ”Bedst muligt” og der tages forbehold i forhold til struktur/glans/farve i forbindelse med reparationer af plader
17. Særligt ved ”gør det selv ”-løsninger
Kunden kan vælge en ”gør det selv ”-løsning, hvor Surface Solutions ApS leverer produktet, men hvor kunden selv udskifter reservedelen eller installerer det pågældende produkt. I sådanne tilfælde er kunden at regne for installatør/montør, og Surface Solutions ApS er leverandør. Det betyder, at kunden selv påtager sig alt ansvar vedrørende reparationen/installationen, og hvis der sker fejl i forbindelse hermed, dækker garantien og reklamationsretten ikke de omkostninger og skader, der måtte opstå som følge heraf.
Garantien og reklamationsretten er dog gældende ved alle øvrige mangler eller fejl, der måtte vise sig.
18. Forbehold
I tilbud tages der forbehold for prisstigninger, trykfejl, afgiftsændringer, udsolgte og udgåede varer samt force majeure.
19. Datasikkerhed
Persondatalovgivningen er gældende i Surface Solutions ApS samhandel med kunder og leverandører.
Surface Solutions ApS modtager personhenførbare data fra kunder, som er nødvendige for opfyldelse af indgået ordre. Det gælder både for leverancer, der sendes direkte til slutbrugerne, men også i forbindelse med reklamationer, samt anden kommunikation om specifikke ordrer.
Det betyder, at Surface Solutions ApS modtager oplysninger som slutbrugerens navn, adresse, e-mail, telefonnummer samt ordrenummer og specifikke leveringsønsker.
For at Surface Solutions ApS kan levere ordren til slutbrugeren, er det nødvendigt evt at videregive de samme informationer til vores transportør og leverandør.
Surface Solutions ApS erhvervskunder er selv databehandlere for de informationer, som videregives til Surface Solutions ApS, hvorfor der ikke skal indgås en databehandleraftale.Informationer videregivet til Surface Solutions ApS vil alene blive anvendt til den aktuelle leverance eller reklamation. Surface Solutions ApS anvender ikke informationen i andet øjemed, f.eks. (men ikke begrænset til) reklame og yderligere kommunikation til kunden. Surface Solutions ApS videregiver ikke informationer til uvedkommende. Virksomhedens medarbejdere er instrueret heri.
På tilsvarende vis, er Surface Solutions ApS medarbejdere informeret om, at der i samhandelsøjemed udveksles personhenførbare informationer om dem med Virksomhedens kunder, leverandører og samarbejdspartnere i øvrigt.
Kundeoplysninger videregives eller videresælges ikke til tredjemand, og vi registrerer ikke følsomme oplysninger.
20. Lovvalg og værneting
Aftalen er underkastet dansk ret. I tilfælde af tvister er værneting Retten i Aalborg.
Håndværkergaranti: Klager indgives til Håndværkets Ankenævn, Islands Brygge 26, 2300 København S, E-mail: info@hvanke.dk, Hjemmeside: www.hvanke.dk, Telefon: 7020 2537 (telefontid mellem klokken 13.00-15.00)
21. Firmaoplysninger
Surface Solutions ApS, Langgade 15, Kaas, Dk-9490 Pandrup
CVR: 44791218
Tlf.: +45 7211 9755
Email: ordre@surface-solutions.dk